Hoi Robert,
He, he daar is ’t ie eindelijk,
maar…….. dan heb je ook wat.
Geniet van het resultaat …….en
nu de focus op het herontwerp!
Succes Jack
Rubric Curriculum Analyse
LA2: Feedback formulier voor studenten en docenten
Student
|
Robert van oerle
|
Datum
|
01-03-2016
/ 28-02-2016
|
Assessor/
peer
|
Jack
Duerings / Paul Martijn
|
Criterium
|
Level
1 - 2 - 3*
|
Toelichting
beoordelingsschaal
|
1.
Informatievaardigheid: Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische
manier brede, verdiepende en gedetailleerde informatie:
|
|
1.
Gebruikt
weinig/ beperkt aantal bronnen| Onduidelijk op basis van welke bron de
informatie gestoeld is | Informatie is onvolledig, vult leemtes in met eigen
intuïtie.
2.
Gebruikt
veel (schriftelijke) bronnen| Herkomst van gebruikte informatie is duidelijk,
bronnen zijn relevant| Beschrijving is voor zo ver mogelijk volledig (omvat
gehele curriculum).
3.
Idem
als 2. + gaat zorgvuldig en oplossingsgericht om met situaties waarin
informatie slecht voorhanden of niet eenduidig is. Waar nodig in interactie
met collega’s
|
|
Level: 2/3
|
Toelichting: de bronnen die je gebruikt zijn duidelijk geordend en
terug te vinden.
Jouw informatie is tot he point en
vanuit diverse hoeken. Je werkt systematisch en het geheel is overzichtelijk.
Het verdient een compliment hoe
jij de uitgebreide analyse van opdracht A terug hebt weten te brengen tot
deze omvang.
|
2.
Conceptueel denken: Heeft voldoende kennis van en inzicht in relevante
concepten, ideeën en onderwerpen
|
|
1.
Past
1 dimensie uit artikel van Van den Akker toe | benoemt geen andere concepten,
modellen, theorieën | maakt fouten in de toepassing van gebruikte concepten
2.
Past
meerdere dimensies uit artikel van Van den Akker toe | benoemt geen of weinig
andere concepten, modellen, theorieën | maakt nagenoeg geen fouten in de
toepassing van gebruikte concepten en modellen
3.
Relateert
dimensies uit het model van Van den Akker aan andere theorieën/ modellen |
gebruikt theorieën, concepten, modellen en doet dit op een juiste manier
|
|
Level: 2/2
|
Toelichting: je geeft voldoende constateringen aan. Misschien zou
je deze meer kunnen vergelijken met bestaande modellen.
Je hanteert het model van van den
Akker op een correcte wijze. Het is sterk dat je een apart document gebruikt
voor een toelichting op de onderdelen van het model. Ook de sterkte en de
zwakteanalyse is een document dat helemaal in lijn ligt en consistent is.
Hier en daar onderbouw je de
uitgangspunten/visie van jouw instituut naar de theorie. Ook zie ik dat het
model 4C/ID model een belangrijke rol binnen jullie instituut zal gaan
vervullen. Graag had ik nog wat meer gelezen over de integratie van
leerdoelen en de mogelijke kans/idee voor het herontwerp hierbinnen.
|
3.
Oordeelsvorming: Toont voldoende analytisch vermogen, combineert op voldoende
beargumenteerde wijze inzichten uit verschillende theorieën, empirie en goede
praktijkvoorbeelden en vertaalt deze voldoende naar concrete mogelijkheden
voor onderwijsontwikkeling
|
|
1.
Geen
onderscheid tussen feiten en meningen| geen onderscheid tussen hoofd en
bijzaken| redeneert vanuit eigen stokpaardjes| analyse leidt niet tot
onderbouwde verbeterpunten
2.
Onderscheid
tussen feiten en meningen | verliest zich niet in details, benoemt
hoofdzaken | legt consequent logische verbanden, soms op basis van andere
aanvullende theorieën, concepten.| Beargumenteert verbeterpunten via
navolgbare redeneerlijnen
3.
Idem
als 2 + levert een overtuigende beargumentering van de verbeterpunten, op
basis van een integrale analyse van zowel theoretische inzichten als
empirische gegevens. | beschrijft helder de Zone van naaste ontwikkeling
van de school) |Onderbouwt opvattingen consequent m.b.v. theorieën en
concepten.
|
|
Level: 1/2/2
|
Toelichting: ik zie hoofdzakelijk constateringen op
uitvoeringsniveau. Strategisch en beleidsmatig zie ik weinig analyses.
Jouw analyses zijn helder. Je
hanteert duidelijk bronnen. Het lijkt erop zoals je de bronvermelding nu hebt
gepositioneerd dat deze te maken heeft met de conclusies en discrepanties
waardoor het kan lijken dat je conclusies geknipt en geplakt hebt. Gelukkig
heb je er een sterke- en zwakte analyse bij gemaakt waaruit ik op kan maken
hoe jouw denklijn is geweest. Bewijsstukken horen thuis in de kolom attained.
Jammer vind ik -en je geeft dat
zelf ook aan- dat jouw eigen afdeling nagenoeg niet expliciet (met
bewijsvoering) in beeld komt. Het had jouw analyse een stuk sterker gemaakt
en had bovendien mogelijk ideeën voor een herontwerp eruit kunnen halen.
Kansen hiervoor waren o.a. een gepland overleg van jou met een aantal
collega’s een interview, een vragenlijst etc. Ook mis ik mogelijk daardoor
die onderdelen waarop jij de focus wilt gaan leggen.
Verder valt het me op dat het
aspect communicatie bij meerdere items zwakt scoort, ook concludeer je dat de
visie nog opgesteld moet worden. Als ik het naar het filmpje kijk en luister
naar de directeur dan lijkt het me eerder dat de visie niet doorleefd en
nageleefd wordt dan dat die niet opgesteld is. Ook kan het zijn dat de visie nog
onvoldoende geoperationaliseerd is zodat niet helder is waaraan precies
gewerkt moet worden. Ik mis in de analyse uitspraken over de wijze waarop
jullie als team leren, betrokken zijn bij innovatieprocessen en hoe jullie je
passie gezamenlijk delen en verbeteracties opstellen, naleven en borgen;
m.a.w. hoe ziet de leer- en verandercultuur op jullie afdeling eruit en wat
zijn kansen en bedreigingen?
|
4.
Communicatie, presentatie:
Communiceert
met verschillende doelgroepen
|
|
1.
Voldoet
niet, nauwelijks aan basale eisen van vormgeving | formuleringen niet to the
point| visualisatie draagt nauwelijks bij aan het inzichtelijk maken van de
stand van zaken op de school
2.
Analyses
en presentaties hebben een duidelijke opbouw en structuur, die wordt
ondersteund door de vormgeving | formuleringen zijn helder| visualisatie
geeft een compleet beeld
3.
Analyses
zijn kernachtig verwoord; ‘to the point’ formuleringen, bevat logische
redeneringen die voor zowel leken als experts navolgbaar zijn | visualisatie
is aantrekkelijk, draagt bij aan het vergroten van inzicht voor de lezer/
kijker
|
|
Level:2/2
|
Toelichting:
Jouw visualisatie richt zich op
alle aspecten van het model. De inhoud is –afgezien van de kop en de staart-
een herhaling van opdracht A van de curriculum analyse. Je had naar mijn idee
de sterkte en de zwaktes t.a.v. deze onderdelen wat sterker onder de loep
kunnen nemen. Ook vind ik dat de sector waarin jij werkzaam bent wat sterker
onder het voetlicht gebracht had kunnen worden zoals ik al eerder aangegeven
heb.
|
|
|
|
5.
eindoordeel
Geef
een totaaloordeel m.b.t. het product curriculumanalyse, deel A,B,C
|
O/VG:
2/3
|
Toelichting:
(Wat was doorslaggevend in je eindoordeel?)
Ik heb genoten van hoge analysegehalte
en de overzichtelijk waarin je een en ander verwerkt hebt. Hoewel ik er wel
een vergrootglas bij nodig had ;) .
|
*
1= onvoldoende, 2= voldoende, 3= goed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten