Curriculaire analyse deel A Van den Akker
|
||||||
Niveau
|
Basisvisie
|
Intended
|
Implemented
|
Attained
|
Discrepantie
|
Hyper link
|
Micro
|
Privacy
deelnemers verzekeren
|
Verzekeren
|
Procedureel
in orde
|
Resultaten worden breed bekend gemaakt.
|
Procedure is bekend
|
|
Meso
|
Bijscholing
docenten
|
Verplichte
inhoudelijke en pedagogische bijscholing
|
Professionaliseringstrajecten
bij Leeuwenborgh Academy
|
Gedeeltelijk
gerealiseerd
|
Bijscholingsuren worden onvoldoende
gebruikt om te professionaliseren.
|
|
Meso
|
Deelnemersraad
|
Gesprekspartner
van het College van Bestuur
|
Is
gerealiseerd.
|
Regelmatig
overleg tussen deelnemersraad en CVB
|
Het
CVB luistert maar komt nog te vaak de wensen van de deelnemersraad niet na.
|
|
Meso
|
Gemeenschappelijke
teamvisie
|
Hedendaagse
gemeenschappelijke onderwijsvisie met duidelijke koers
|
Door
het ervaren van werkdruk niet gerealiseerd.
|
Groepen
van constateringen in het auditverslag.docx
|
Geconstateerde
procesafwijkingen auditrapport moeten worden opgepakt.
|
|
Meso
|
Gemeenschappelijke
teamvisie
|
Meer
teamvisie en teamprofessionaliteit
|
Verandering van
team attitude
|
Teamtraining om
communicatie te verhogen
|
Communicatie
verbeteren. Het team moet een gezamenlijke visie ontwikkelen.
|
|
Meso
|
Maatwerk
verhogen
|
Aansluiten
op niveau en talenten van leerlingen
|
Loopbaanportaal
speelt al gedeeltelijk in op gepersonaliseerd leren.
|
Ondersteunende
leerlingbegeleiding
|
Binnen
het team doen we dit nog niet.
|
|
|
Leerdoelen
|
|
|
|
|
|
Micro
|
Duidelijke
lesdoelen
|
Elke
les moet meerwaarde hebben en die moet aan de deelnemers duidelijk kunnen
worden gemaakt (lesdoelen).
|
Lesplannen
|
Lesplannen
en toetsplannen zijn gemaakt.
|
Leerlingen
kunnen nog niet bij de informatie.
|
|
Micro
|
Leerdoelvrijheid
|
Leerling
kan leerdoelen modulair inrichten.
|
Niet
opgestart
|
Ambitieuze
leerdoelen over vier jaren realiseren.
|
Op
dit moment heeft de leerling geen keuzevrijheid.
|
|
|
Leerinhoud
|
|
|
|
|
|
Micro
|
Succesvol
persoon, burger en vakvrouw worden
|
Alles
zelf kunnen bepalen/ sturen.
|
Niet
|
Niet
|
Wordt
ontwikkeld.
|
|
Meso
|
Programmering
|
Samenhang
tussen de beroepsgerichte vakken en de generieke vakken
|
Gedeeltelijk
invoeren van projectonderwijs
|
Generieke
vakken zijn minimaal geïntegreerd
|
Inrichting
generieke vakken bij de opleiding is gebaseerd op een beleidsbeslissing van
de sector Techniek.
|
|
|
Leeractiviteit
|
|
|
|
|
|
Micro
|
Reflecteren
op eigen leertraject.
|
Zelfbewustzijn
ontwikkelen door te reflecteren op eigen leertraject.
|
Niet
|
Niet
|
Invloed leerling op eigen leertraject is nihil.
|
|
Meso
|
Flexibel
kunnen leren, individueel of coöperatief
|
Individueel,
met andere leerlingen, met docenten, met bedrijfsleven
|
Op
basis van projecten is een begin gemaakt.
|
Niet
|
Hoge vorm van keuzevrijheid en
flexibiliteit is nu niet mogelijk.
|
|
|
Docentrollen
|
|
|
|
|
|
Meso
|
Docenten
faciliteren leerprocessen.
|
Docenten
krijgen ruimte om te experimenteren met nieuwe werkvormen en nieuwe media en
digiborden
|
De
Leeuwenborgh Academy geeft diverse professionaliseringscursussen. Onderwijsmiddelen
gekocht.
|
Digiborden
maken werken met nieuwe media mogelijk.
|
Het faciliteren van leerprocessen kan verder ontwikkeld
worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leerbronnen
en leermiddelen
|
|
|
|
|
|
Micro
|
Beroepsspecifieke vakken op leerlingniveau
|
Theorieboeken gebruik van de Tr@nsfer W-reeks.
|
Tr@nsfer W-reeks
|
Tr@nsfer W-reeks
|
Geen, leerlingen vinden het fijn om met een boek te
kunnen werken.
|
|
Micro
|
Generieke vakken op leerlingniveau
|
Blended learning concept van de taal- en rekenblokken.
|
Elektronische leeromgeving (elo) opdrachten en toetsen
kunnen maken.
|
Geen, leerlingen vinden mixvorm fijn.
|
Goed uitgevoerd
|
|
|
Groeperingsvormen
|
|
|
|
|
|
Micro
|
Groepswerken
|
Projectmatig
coöperatief leren
|
Projectonderwijs
is ingevoerd.
|
Projectonderwijs
wordt gedeeltelijk uitgevoerd.
|
Projectmatig coöperatief leren is nog niet voldoende uit
de verf gekomen. De roostering en de middelen zijn nog niet op orde(genoemd
in wekelijkse teamoverleg).
|
Geen
|
Micro
|
Feedback geven op faciliteiten
|
Meer
leerlinginvloed door het geven van feedback op de faciliteiten
|
Niet
|
Niet
|
De
invloed van de leerling op het geven van feedback is vooralsnog nihil.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leeromgeving
|
|
|
|
|
|
Meso
|
Roostering
|
Stabiel rooster, m.b.t. de afstemming van lokalen op
groepsgrootte en werkvorm.
|
Roosterbureau maakt
roosters
|
Dagelijks sterk wisselend
rooster.
|
Door het onstabiele rooster ontstaat regelmatig chaos en
leerlingfrustratie
|
|
Meso
|
Lokalen
|
Aantrekkelijk
inrichting
|
Niet
|
Niet
|
Leerling wil graag een goed ingericht, betekenisvol
lokaal, minder saai
|
|
|
Tijd
|
|
|
|
|
|
Meso
|
Beroepspraktijkvorming
|
Goede
organisatorische afstemming
|
Bureau
werk en stage en de afdelingen stemmen de stagebedrijven af.
|
Een
goede communicatie vindt onvoldoende plaats.
|
Beter afstemming organisatie BPV en
onderwijs
|
|
Micro
|
Netto
leertijd
|
lestijd
is 100% leertijd
|
Rooster
wordt gevolgd
|
100%
leertijd is niet mogelijk.
|
Docenten moeten veel administratie en andere zaken
regelen, hierdoor wordt de lestijd slecht benut
|
|
|
Toetsing
|
|
|
|
|
|
Macro
|
Nederlands
|
kwalificaties
op niveau 4: 3F.
|
kwalificaties op niveau 4: 3F.
|
kwalificaties op niveau 4: 3F.
|
Geen
|
|
Macro
|
Rekenen
|
kwalificaties
op niveau 4: 3F.
|
kwalificaties op niveau 4: 3F.
|
kwalificaties op niveau 4: 3F.
|
Geen
|
|
Macro
|
Engels
|
referentieniveaus:
lezen en luisteren: B; Schrijven, spreken en gesprekken voeren: A2
|
Als Intended.
|
Processen zijn geborgd
|
Geen
|
|
Macro
|
keuzedelen
|
Kunnen
kiezen van keuzedelen.
|
|
Niet mogelijk
|
Een student kan op dit moment nog geen
keuzedeel selecteren/ kiezen.
|
|
Meso
|
Dekking van het kwalificatiedossier
|
PVB's toereikend examineren op de
werkprocessen en competenties
|
Verbeteracties doorgevoerd
|
De verbeteracties leveren onvoldoende
resultaat
|
De proeve van bekwaamheid is onvoldoende
betrouwbaar.
|
|
Meso
|
Leerbedrijven
Euregio
|
20%
van de leerbedrijven komt uit België en Duitsland
|
5%^gerealiseerd
|
Niet
|
Percentage
fluctueert, moet nog worden opgepakt.
|
woensdag 2 maart 2016
Curriculum analyse A
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten