woensdag 2 maart 2016

Curriculum analyse A

Curriculaire analyse deel A Van den Akker
Niveau
Basisvisie
Intended
Implemented
Attained
Discrepantie
Hyper link
Micro
Privacy deelnemers verzekeren
Verzekeren
Procedureel in orde
Resultaten worden breed bekend gemaakt.
Procedure is bekend
A
Meso
Bijscholing docenten
Verplichte inhoudelijke en pedagogische bijscholing
Professionaliseringstrajecten bij Leeuwenborgh Academy
Gedeeltelijk gerealiseerd
Bijscholingsuren worden onvoldoende gebruikt om te professionaliseren.
A
Meso
Deelnemersraad
Gesprekspartner van het College van Bestuur
Is gerealiseerd.
Regelmatig overleg tussen deelnemersraad en CVB
Het CVB luistert maar komt nog te vaak de wensen van de deelnemersraad niet na.
A
Meso
Gemeenschappelijke teamvisie
Hedendaagse gemeenschappelijke onderwijsvisie met duidelijke koers
Door het ervaren van werkdruk niet gerealiseerd.
Groepen van constateringen in het auditverslag.docx
Geconstateerde procesafwijkingen auditrapport moeten worden opgepakt.
B
Meso
Gemeenschappelijke teamvisie
Meer teamvisie en teamprofessionaliteit
Verandering van team attitude
Teamtraining om communicatie te verhogen
Communicatie verbeteren. Het team moet een gezamenlijke visie ontwikkelen.
B
Meso
Maatwerk verhogen
Aansluiten op niveau en talenten van leerlingen
Loopbaanportaal speelt al gedeeltelijk in op gepersonaliseerd leren.
Ondersteunende leerlingbegeleiding
Binnen het team doen we dit nog niet.
C

Leerdoelen





Micro
Duidelijke lesdoelen
Elke les moet meerwaarde hebben en die moet aan de deelnemers duidelijk kunnen worden gemaakt (lesdoelen).

Lesplannen
Lesplannen en toetsplannen zijn gemaakt.
Leerlingen kunnen nog niet bij de informatie.
A
Micro
Leerdoelvrijheid
Leerling kan leerdoelen modulair inrichten.
Niet opgestart
Ambitieuze leerdoelen over vier jaren realiseren.
Op dit moment heeft de leerling geen keuzevrijheid.
C

Leerinhoud





Micro
Succesvol persoon, burger en vakvrouw worden
Alles zelf kunnen bepalen/ sturen.
Niet
Niet
Wordt ontwikkeld.
D
Meso
Programmering
Samenhang tussen de beroepsgerichte vakken en de generieke vakken
Gedeeltelijk invoeren van projectonderwijs
Generieke vakken zijn minimaal geïntegreerd
Inrichting generieke vakken bij de opleiding is gebaseerd op een beleidsbeslissing van de sector Techniek.
E

Leeractiviteit





Micro
Reflecteren op eigen leertraject.
Zelfbewustzijn ontwikkelen door te reflecteren op eigen leertraject.
Niet
Niet
Invloed leerling op eigen leertraject is nihil.

C
Meso
Flexibel kunnen leren, individueel of coöperatief
Individueel, met andere leerlingen, met docenten, met bedrijfsleven
Op basis van projecten is een begin gemaakt.
Niet
Hoge vorm van keuzevrijheid en flexibiliteit is nu niet mogelijk.
C

Docentrollen





Meso
Docenten faciliteren leerprocessen.
Docenten krijgen ruimte om te experimenteren met nieuwe werkvormen en nieuwe media en digiborden
De Leeuwenborgh Academy geeft diverse professionaliseringscursussen. Onderwijsmiddelen gekocht.
Digiborden maken werken met nieuwe media mogelijk.
Het faciliteren van leerprocessen kan verder ontwikkeld worden.
C








Leerbronnen en leermiddelen





Micro
Beroepsspecifieke vakken op leerlingniveau
Theorieboeken gebruik van de Tr@nsfer W-reeks.
Tr@nsfer W-reeks
Tr@nsfer W-reeks
Geen, leerlingen vinden het fijn om met een boek te kunnen werken.
E
Micro
Generieke vakken op leerlingniveau
Blended learning concept van de taal- en rekenblokken.
Elektronische leeromgeving (elo) opdrachten en toetsen kunnen maken.
Geen, leerlingen vinden mixvorm fijn.
Goed uitgevoerd
G

Groeperingsvormen





Micro
Groepswerken
Projectmatig coöperatief leren
Projectonderwijs is ingevoerd.
Projectonderwijs wordt gedeeltelijk uitgevoerd.
Projectmatig coöperatief leren is nog niet voldoende uit de verf gekomen. De roostering en de middelen zijn nog niet op orde(genoemd in wekelijkse teamoverleg).
Geen
Micro
Feedback geven op faciliteiten
Meer leerlinginvloed door het geven van feedback op de faciliteiten
Niet
Niet
De invloed van de leerling op het geven van feedback is vooralsnog nihil.
A








Leeromgeving





Meso
Roostering
Stabiel rooster,  m.b.t. de afstemming van lokalen op groepsgrootte en werkvorm.
Roosterbureau maakt roosters
Dagelijks sterk wisselend rooster.
Door het onstabiele rooster ontstaat regelmatig chaos en leerlingfrustratie
A
Meso
Lokalen
Aantrekkelijk inrichting
Niet
Niet
Leerling wil graag een goed ingericht, betekenisvol lokaal, minder saai
A

Tijd





Meso
Beroepspraktijkvorming
Goede organisatorische afstemming
Bureau werk en stage en de afdelingen stemmen de stagebedrijven af.
Een goede communicatie vindt onvoldoende plaats.
Beter afstemming organisatie BPV en onderwijs
A
Micro
Netto leertijd
lestijd is 100% leertijd
Rooster wordt gevolgd
100% leertijd is niet mogelijk.
Docenten moeten veel administratie en andere zaken regelen, hierdoor wordt de lestijd slecht benut
A

Toetsing





Macro
Nederlands
kwalificaties op niveau 4: 3F.
kwalificaties op niveau 4: 3F.
kwalificaties op niveau 4: 3F.
Geen
F
Macro
Rekenen
kwalificaties op niveau 4: 3F.
kwalificaties op niveau 4: 3F.
kwalificaties op niveau 4: 3F.
Geen
F
Macro
Engels
referentieniveaus: lezen en luisteren: B; Schrijven, spreken en gesprekken voeren: A2
Als Intended.
Processen zijn geborgd
Geen
F
Macro
keuzedelen
Kunnen kiezen van keuzedelen.

Niet mogelijk
Een student kan op dit moment nog geen keuzedeel selecteren/ kiezen.
F
Meso
Dekking van het kwalificatiedossier
PVB's toereikend examineren op de werkprocessen en competenties
Verbeteracties doorgevoerd
De verbeteracties leveren onvoldoende resultaat
De proeve van bekwaamheid is onvoldoende betrouwbaar.
E
Meso
Leerbedrijven Euregio
20% van de leerbedrijven komt uit België en Duitsland
5%^gerealiseerd
Niet
Percentage fluctueert, moet nog worden opgepakt.
C


Geen opmerkingen:

Een reactie posten