Dit herontwerp sluit een op een aan op de curriculumanalyse. Vanuit de hierin genoemde visie bestaat de behoefte om op het niveau en de talenten van leerlingen aan te sluiten. Het portfolio maakt het mogelijk niveaudifferentiatie toe te kennen. De leerling is zelf verantwoordelijk voor het beheer van het portfolio, wat ook weer bij de autonome behoefte van de leerling aansluit. Door deze zelfstandigheid en (beperkte) leerinhoudkeuze kan de leerling een succesvol persoon, burger of vakvrouw worden. Door de betekenisvolle integrale beroepsopdracht ziet de leerling sneller de samenhang tussen de vakken en kan de leerling zelf voor de bewijslast voor het portfolio zorgen. Verder is hij niet meer afhankelijk van toetsen. Ook is eindelijk integratie mogelijk tussen beroepsgerichte vakken en de generieke vakken. Zelfreflectie op een leeractiviteit ontwikkelt het zelfbewustzijn op het eigen leertraject. De docentbijdrage verandert naar een coachende rol die leerprocessen gaat faciliteren.
Het portfolio is dé manier om leerlingen bewust te maken van hun eigen ontwikkeling en verantwoordelijkheid.
De te beantwoorden vragen bij het herontwerp. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten