Uit onderwijsdialoog
2032 blijkt dat leerlingen vakoverstijgende
vaardigheden zoals leervaardigheden, sociale vaardigheden, samenwerken en
omgangsvormen in de toekomst nodig hebben om als volwassenen in de
eenentwintigste eeuw succesvol te kunnen functioneren. Ook in het kwalificatiedossier zijn vaardigheden
opgenomen die een beginnend beroepsbeoefenaar moet beheersen om later in het
bedrijfsleven succesvol te kunnen functioneren. Om hieraan te kunnen voldoen,
is het binnen de integrale
beroepsopdrachten voor leerlingen belangrijk te reflecteren op het eigen
leertraject. In het reguliere onderwijs is geconstateerd dat “zelfbewustzijn
ontwikkelen door te reflecteren op het eigen leertraject”, zogenaamde soft
skills, binnen de huidige lessen nauwelijks aandacht krijgen. Dit is
geconstateerd in curriculum
analyse A. Na de Pecha Kucha presentatie van 21 maart 2016 geeft de expert
aan dat de soft skills in de praktijk meer aandacht moeten gaan krijgen.
Daarnaast sluit het ontwikkelen van het zelfbewustzijn door te reflecteren op het
eigen leertraject naadloos aan bij de 21e eeuwse vaardigheden en de
ambitie van Leeuwenborgh Maakt
Het Verschil om op te leiden tot een succesvol persoon, burger of
vakvrouw. De expert merkt tevens op dat de vereiste soft skills gedragingen helder
beschreven moeten worden. Het herontwerp gaat antwoord geven op de hierboven
genoemde behoeften.
Hoi Robert,
BeantwoordenVerwijderenWat je hierboven beschrijft is voor mij heel helder. Ik heb nu goed voor ogen wat je wilt verbeteren en herontwerpen. Heb je de stappen die de studenten moeten zetten om dit te bereiken in je trapmodel gezet? Ik kan je trapmodel namelijk niet groot genoeg geopend krijgen om de teksten te lezen. En heb je daarin ook aan de docenten gedacht? Wat moeten die doen op dit proces te begeleiden? Of wat zij nog nodig hebben wellicht?
Hallo Robert,
BeantwoordenVerwijderenGa je ook nog een blog bericht maken over het samenwerken in het team?