Bezoekverslag Innovatieve School Niekeé
Maandag 22 februari 2016 heeft het team
werktuigbouwkunde, aangevuld met een aantal MLI-studenten, Niekeé Roermond
bezocht. Directeur van de innovatieve school Sjef Drummen begon zijn
presentatie met “Agora the agile learning society based on imagination”. Hij
gaf aan dat als je leerlingen een vak leert ze het niet gaan redden.
Hij stelt
dat het richten op het niet weten belangrijker wordt dan het wel weten.
Agile betekent niet weten en de learning society
is de leermaatschappij in de toekomst.
Vanuit de wetenschap geeft Prof. Jozef Kessels aan
dat de kenniseconomie verloren gaat als alleen gefocust wordt op kennis. Verbeeldingskracht
is wat je nodig hebt om onderzoekend tot oplossingen te komen. Als je een kooikip
meer ruimte geeft, wil dat niet zeggen dat hij ook de professionele ruimte
benut.
Voor Niekeé is een socratisch gesprek belangrijk,
waarbij zonder reactie over iets wordt gesproken. In de praktijk betekent dit:
gewoon gezond boerenverstand te gebruiken, iedereen is anders. Een tweede
onderdeel is onderwijskundige intuïtie. Deze zorgt voor een holistische
benadering, omdat je iemand goed kent en hierdoor ook een beslissing kunt nemen
op basis van gevoel. Als laatste onderdeel is de wetenschappelijke merite van
belang, hoe leren kinderen? Deze drie zaken leiden er toe dat van het bestaande
onderwijsmodel niets meer overblijft. Het onderwijs moet voorbereid worden op
de toekomst en wel in een sociale context. Elk
mens wil goed worden, er is geen motivatiegebrek!
Niekeé heeft drie koffers. In het diamanten koffer
zit een groot hart voor kinderen. In het gouden koffer zit het inzicht in hoe
kinderen zich ontwikkelen. In het loden koffer zit kennis die pas kan worden
overgedragen als de eerste twee koffers zijn geopend.
NOOIT KENNIS ALS DOEL STELLEN EN NIET MEER TOETSEN
Niekeé’s oplossing is kinderen te coachen die
barsten van het vertrouwen en graag naar school gaan.
Een leerling moet vastberaden de toekomst van
morgen omhelzen. Flexibiliteit, durf en ondernemerschap zijn drie begrippen die
nodig zijn in de toekomst. Daarnaast moet een leerling ADHI zijn. ADHI betekent
Auto Didact Helemaal Digitaal. Hierbij is binnen
het gepersonaliseerd onderwijs van belang dat de leraar de reis bepaalt en de
leerling het doel. Bij Niekée garandeert men bij inschrijving 100%
diplomagarantie. De leerklassen zijn heterogeen, dat wil zeggen dat leerlingen
van VMBO-Tl naast leerlingen van het VWO zitten. Belangrijk is dat de
leeromgeving “Glunderproof” is. Leerlingen worden niet meer met andere
leerlingen vergeleken maar met henzelf. Hierbij is data driven learning een
belangrijk uitgangspunt, het proces van de leerling staat centraal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten