woensdag 2 maart 2016

Bezoek Innovatieve School Niekée Roermond 22 feruari 2016

Bezoekverslag Innovatieve School Niekeé

Maandag 22 februari 2016 heeft het team werktuigbouwkunde, aangevuld met een aantal MLI-studenten, Niekeé Roermond bezocht. Directeur van de innovatieve school Sjef Drummen begon zijn presentatie met “Agora the agile learning society based on imagination”. Hij gaf aan dat als je leerlingen een vak leert ze het niet gaan redden.

Hij stelt dat het richten op het niet weten belangrijker wordt dan het wel weten.

Agile betekent niet weten en de learning society is de leermaatschappij in de toekomst.
Vanuit de wetenschap geeft Prof. Jozef Kessels aan dat de kenniseconomie verloren gaat als alleen gefocust wordt op kennis. Verbeeldingskracht is wat je nodig hebt om onderzoekend tot oplossingen te komen. Als je een kooikip meer ruimte geeft, wil dat niet zeggen dat hij ook de professionele ruimte benut.

Voor Niekeé is een socratisch gesprek belangrijk, waarbij zonder reactie over iets wordt gesproken. In de praktijk betekent dit: gewoon gezond boerenverstand te gebruiken, iedereen is anders. Een tweede onderdeel is onderwijskundige intuïtie. Deze zorgt voor een holistische benadering, omdat je iemand goed kent en hierdoor ook een beslissing kunt nemen op basis van gevoel. Als laatste onderdeel is de wetenschappelijke merite van belang, hoe leren kinderen? Deze drie zaken leiden er toe dat van het bestaande onderwijsmodel niets meer overblijft. Het onderwijs moet voorbereid worden op de toekomst en wel in een sociale context. Elk mens wil goed worden, er is geen motivatiegebrek!

Niekeé heeft drie koffers. In het diamanten koffer zit een groot hart voor kinderen. In het gouden koffer zit het inzicht in hoe kinderen zich ontwikkelen. In het loden koffer zit kennis die pas kan worden overgedragen als de eerste twee koffers zijn geopend.

NOOIT KENNIS ALS DOEL STELLEN EN NIET MEER TOETSEN

Niekeé’s oplossing is kinderen te coachen die barsten van het vertrouwen en graag naar school gaan.
Een leerling moet vastberaden de toekomst van morgen omhelzen. Flexibiliteit, durf en ondernemerschap zijn drie begrippen die nodig zijn in de toekomst. Daarnaast moet een leerling ADHI zijn. ADHI betekent Auto Didact Helemaal Digitaal. Hierbij is binnen het gepersonaliseerd onderwijs van belang dat de leraar de reis bepaalt en de leerling het doel. Bij Niekée garandeert men bij inschrijving 100% diplomagarantie. De leerklassen zijn heterogeen, dat wil zeggen dat leerlingen van VMBO-Tl naast leerlingen van het VWO zitten. Belangrijk is dat de leeromgeving “Glunderproof” is. Leerlingen worden niet meer met andere leerlingen vergeleken maar met henzelf. Hierbij is data driven learning een belangrijk uitgangspunt, het proces van de leerling staat centraal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten