Beste collega’s,
Het is fijn om samen een
innovatieve school te bezoeken. Het gaat zeker helpen
bij het formuleren van onze
teamvisie.
De heer Sjef Drummen van
Niekée Roermond gaat uitleggen op welke wijze zijn
innovatieve school werkt. Met
het herinrichten van het nieuwe curriculum willen we
ons dan ook graag door hem
laten inspireren.
Om al een beetje in de
stemming te komen kun je klikken op de onderstaande links:
Informatie vind je ook op: Web-site Nikee
Voor
de lezers onder ons volgt hier nog extra informatie:
De online videoserie BusinessCribs brengt de
meest inspirerende, opvallende en vooruitstrevende werkplekken van Nederland in
beeld. Dit keer: het onderwijs- en activiteitencentrum van de Niekée
vmbo-school in Roermond, waar scholieren leren en werken volgens de
Agora-leerroute. Agora is Grieks voor ‘stadscentrum’ of ‘plein’: de plek
waar het sociale leven zich in de oudheid afspeelde. Dat is precies waar het
onderwijs- en activiteitencentrum van Niekée bij binnenkomst aan doet denken.
Geen smalle gangen met aan weerszijden de gesloten deuren van klaslokalen. Maar
een grote, open en kleurrijke ontvangstruimte, waar leerlingen en leraren
elkaar ontmoeten en met elkaar aan het werk zijn.Leren in 5 wereldenIedere
leerling volgt een individuele leerroute. Iedereen haalt zijn of haar diploma
op eigen tempo. Agora gaat uit van de nieuwsgierigheid van de leerlingen en
laat zich dan ook inspireren door een uitspraak van Albert Einstein:
‘Imagination is far more important than knowledge.’ Het hele onderwijs- en
activiteitencentrum is ingericht op het prikkelen van nieuwsgierigheid en het
standaard curriculum heeft plaatsgemaakt voor 5 werelden. Leerlingen gaan zelf
op onderzoek uit in de kunstzinnige, wetenschappelijke, spirituele,
maatschappelijke en sociale/ethische wereld. Zo leren de leerlingen zoveel
mogelijk over de wereld om zich heen.Gorilla´s en een vliegend tapijtDeze
werelden zijn overal terug te vinden. Aan het plafond hangen bijzondere
objecten, zoals een grote wereldbol, een pop in een sierlijk, wit gewaad en een
levensechte koe. Verderop ‘zweeft’ een pop op een vliegend tapijt en staat een
buste van Socrates. Op een kubusvormige stiltewerkplek kijkt een gorilla over
de ontvangsthal uit. Ook de stiltewerkplek zelf heeft een bijzondere
uitstraling: omspannen met een goudgeel doek en ronde, bolvormige ramen.Geen
‘hokken’ meerSjef Drummen is verbonden aan de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML),
die de Agora-leerroute heeft geïnitieerd. Hij vertelt: “De fysieke omgeving
waar leerlingen leren is ontzettend belangrijk. Dat zie je terug in deze
school. Als je kinderen in een open omgeving brengt, vertonen ze sneller
verantwoordelijker gedrag. Wij noemen dit Niekée community sense. Van
‘hokjesdenken’ wordt geen mens beter. We willen die ‘hokjes’ dus afbreken.” Dat
is precies wat er bij het onderwijs- en activiteitencentrum van Niekée is
gebeurd: het gebouw kent open ruimtes, zonder klassen en muren.100%
state-of-the-artLeerlingen van Agora krijgen allemaal een digital device om
opdrachten op te doen. Het onderwijs- en activiteitencentrum telt 25 filmzalen
en in elke ruimte staat een beamer met geluid. Sjef Drummen: “Er is een speciaal
potje voor ICT-voorzieningen. Wij willen state-of-the-art zijn. Zodra er iets
nieuws op de markt komt, schaffen wij dit direct aan en maken we het
toegankelijk voor onze leerlingen.”Flexibele werkplekLeerkrachten en overig
personeel hebben flexibele werkplekken, overal in het gebouw. Sjef Drummen
licht toe: “Zij werken en vergaderen op een plek die ze maar willen, dus ook
tussen de leerlingen. Het hele gebouw is draadloos en leraren hebben overal in
het gebouw alle digitale middelen tot hun beschikking.”Werken in
teamverbandVolgens Drummen verandert ook de rol van de leraar. De ‘leraar voor
de klas’ is verleden tijd. Een goede relatie met de individuele leerling is de
kern. Daarbij gaan leraren in de toekomst in teamverband werken: als team
verantwoordelijk voor elk individu.ScrumtechniekenEen school zonder vaste
leerplekken, vergaderruimtes voor leraren en vaste vakken. Tegelijk is er veel
structuur en overzicht. Sjef Drummen: “Via een online tool houdt de leerling
zelf allerlei informatie bij over het leerproces. Met scrumtechnieken
reflecteert hij of zij dagelijks op wat er die dag allemaal is gedaan. Die
gegevens worden opgeslagen en zo krijgen wij minutieus inzicht in de
ontwikkeling van de leerling.”
Ik verheug me al op het
bezoek.
Met hartelijke groet,
Robert
van Oerle
Docent Werktuigbouwkunde
Mentor : 3WMV-W14A3
3WMV-W24A3
Afkorting : OERA
R.F.C.G. (Robert) van Oerle
Ondernemingsraad ROC
Leeuwenborgh
T: +31(0)880015000 /5853/ 5750
Sibemaweg 20 Maastricht – ruimte 1310B
Postbus 1825 6201 BV Maastricht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten